
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 

DRC Media Environment Assessment Report 
 

 
  International Media Support • Report • December 2003 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

2

Table of Content 
 
1. Introduction .............................................................................................. 3 
 
2. Political context.......................................................................................... 4 

2.1 Laurant-Desiré Kabila comes to power...................................................... 4 
2.2 Kabila antagonise Uganda and Rwanda, loose half of his country.................. 4 
2.3 The Lusaka Accord ................................................................................ 5 
2.4 Joseph Kabila starts implementing Lusaka ................................................ 5 
2.5 A divided, unstable country..................................................................... 5 

 
3. Media Sector Analysis ................................................................................. 6 

3.1 Recent history ...................................................................................... 6 
3.2 Media description .................................................................................. 7 

3.2.1 Kinshasa, newspapers...................................................................... 7 
3.2.2 Kinshasa, TV and Radio.................................................................... 8 
3.2.3 Media in the Interior ........................................................................ 9 
3.2.2.1 Lubumbashi (Katanga Province)...................................................... 9 
3.2.2.2 Matadi (Bas Congo Province).......................................................... 9 
3.2.2.3 Mbanza-Ngungu (Bas-Congo Province). ........................................... 9 
3.2.2.4 Kananga (Province Kasai Occidental). .............................................. 9 
3.2.2.5 Mbuji-Mayi (Kasai Oriental Province). .............................................. 9 
3.2.2.6 Bandundu (Bandundu Province).....................................................10 
3.2.2.7 Mbandaka (Equateur Province). .....................................................10 
3.2.2.8 Bukavu (South Kivu Province). ......................................................10 
3.2.2.9 Kisangani (Province Orientale).......................................................11 
3.2.2.10 Goma (North Kivu Province). .......................................................11 
3.2.2.11 Kindu (Maniema Province)...........................................................11 
3.2.2.12 Bunia, and Rety (Province Orientale) ............................................11 
3.2.2.13 Equateur (northern part, without Mbandaka) .................................12 

3.4. Government relations with media ..........................................................12 
3.4.1 Media policy discussions. .................................................................12 
3.4.2. Media Freedom .............................................................................12 
3.4.3. Media Freedom in the Occupied Territories........................................13 

 
4. Organisations supporting media activities .....................................................14 

4.1. An assessment of local media support organisations.................................14 
4.1.2. Assessment of local media support organisations with direct link to an 
overseas NGO........................................................................................16 
4.1.3. Foreign media support organizations operating in DRC........................17 

4.2 Other international org. supporting media/democracy projects in DRC .........18 
4.3 Interaction between civil society and freedom of expression organizations....18 

 
5. Possible strategy for a short term media emergency intervention .....................19 
  
 
 
 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

3

1. Introduction 
 
The Democratic Republic Of Congo is currently affected by the result of armed 
conflicts between various forces under the control of the central Kinshasa 
government of President Joseph Kabila, local insurgents, non-Congolese warlords – 
including perpetrators of the 1994 Rwandan genocide now in exile and forces in 
opposition to the government in Burundi - and foreign powers (noticeably Rwanda, 
Uganda, Angola and Zimbabwe). Half of the national territory is not under 
government control.  
 
No comprehensive description of the media in The Democratic Congo (DRC) exists, 
and no organization or individual should expected to have an overview of the media 
situation in all of the country. For this to be produced, much work needs to be done 
in the vast rural areas, a large part of this located in isolated jungle, in the towns of 
the provinces and even in the capitals and major cities of the provinces.  
 
As Congo DRC is not a transparent society, and as it has been fragmented and 
controlled and influenced by foreign forces and their allied rebels, information about 
the media situation is scattered and localized. Even key donor organizations or 
NGO’s, which are able to operate on a national scale, might not have much 
knowledge outside their own special field. For that reason, most reliable information 
will have to be gathered on the spot. While these spots are many and difficult to 
access, one will usually find local people involved in media activities readily sharing 
their information on media affairs.  
 
While problems and possibilities are innumerable, the number of active organizations 
and key personalities are not overwhelming. The biggest obstacle to real information 
gathering is the physical distances to be traveled and the costs of this.  
 
Given these constraints, this desk analysis has been done on the basis of a field 
report from Kinshasa, combined with a search for web information supplemented by 
a number of interviews with key observers or partakers. Where possible, interviews 
have been made by telephone. 
 
A word on reliability of information. This can be difficult to assess in the DRC. 
Instability has reigned for so long that predictions will prove to be fragile. Although 
Congolese are in general gentle and hospitable, living conditions have for long been 
deteriorating to such an extend, that many people will tend to rely on nobody but 
themselves. For many years, law and order has to a large extend been a matter for 
negotiation and bartering. In such an environment, past performance, popular 
support and sustainable access to scarce resources should be key indicators 
assessing potential partners and information about these. 
 
 
 
 
 
 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

4

2. Political context 

2.1 Laurant-Desiré Kabila comes to power.  
 
In the mid nineteen-nineties, four neighbouring countries were facing very serious 
armed threats from groups operating from the Congo: Uganda, Rwanda, Burundi and 
Angola.  
 
In alliance with some of the more militant people of the East, these countries 
supported and aided the AFDL to achieve its military victory over president Mobutu 
Sese Seko in May 1997, after which Laurant-Desiré Kabila was named president. 
 

2.2 Kabila antagonise Uganda and Rwanda, loose half of his country 
In an attempt to enlarge his independence from his foreign mentors, Kabila allows 
the same armed groups threatening the four neighbouring countries to resume 
activity. During the summer of 1998, conflict erupted into the open between 
President Kabila and his Ugandan and Rwandan partners, and the latter tried to 
topple him by an armed invasion. The aim of this invasion was mainly to re-establish 
the security advances, they had gained during their combined victory over president 
Mobutu, possibly by installing another puppet or very friendly-minded Congolese 
ruler in Kinshasa.  
 
Kabila never had at his disposal an army of any significance compared to the 
experienced and dedicated armed forces of the Ugandan, Rwandan, Burundian or 
Angolan army. As the invasion threatened his capital, Kabila invited armed help from 
neighbouring Angola and from Zimbabwe, whose president, Robert Mugabe, was 
then chairman of the Defense Committee of the Southern Africa Development 
Cooperation. Acting under the auspices of SADC, this committee authorized 
Zimbabwean, Angola and Namibian armed forces to fight in the DRC in support of 
president Kabila. 
 
Thus the Rwandan-Uganda invasion, intended to be swift and fast, ended in a drawn-
out war of attrition. As a result, by late 1998, the country was roughly separated in 
half by a frontline running from North-West to South-East. 
In the North, Ugandan forces held the territory, in the East and towards the South, 
Rwandan forces were in control. A group of local politicians and academics were 
quickly installed as a Congolese civil government under the name of Rassamblement 
Congolais pour la Paix (RPC), and formally, this body was in control of all civil 
service, including revenue collection and armed forces.  
During 1999, the RPC split in two factions, one seeking allies with Rwanda, the other 
with Uganda. During the following year, three extremely bloody clashes erupted in 
Kisangani, the main town in this vast, jungle-clad region, and, crucially, the border 
town between the Ugandan sphere of interest and the Rwandan (whose RDC-allied 
group eventually won control over the town proper).  
Since mid-2000, the country has effectively been split in three. 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

5

2.3 The Lusaka Accord  
The main front extended for 2.000 kilometers through swathes of inaccessible land, 
and long extended lines of supply quickly strained the funds of all the foreign forces. 
They all soon had access to local riches, mainly minerals such as diamonds, gold, 
copper, cobolt and oil. In spite of this and other ways of exploiting the local 
resources, this war of attrition soon strained the resources of all involved foreign 
forces. Some of them - in particular Angola - needed its troops at home to fight 
national rebels. In addition, foreign donors were adding pressure to some of these 
occupying countries. The international community urged peace. Consequently, the 
internationally brokered Lusaka Accord allowed all foreign forces to relax their 
involvement, reduce costs and withdraw troops. As a guarantee for the front to hold 
- as a cease fire line - the UN accepted to place an observer force. 
 
The Lusaka Accord has been violated by all parties to its signing. None more so than 
president Laurant-Desiré, who persistently sabotaged the implementation of the 
accord, not least by hindering the UN from operating. Apparently, Laurant-Desiré 
Kabila intended to increase his grip on the country by making it difficult for his allies, 
most importantly Angola and Zimbabwe, to withdraw their forces. As his 
assassination drew near on January 16, 2001, relations between Laurant-Desiré 
Kabila and his allies were known to be very frosty.  
 

2.4 Joseph Kabila starts implementing Lusaka 
After his son, Joseph were installed in a power deal, apparently brokered by 
Zimbabwe and Angola, hostilities has largely ceased, the UN has been allowed to 
operate and expand, and troop withdrawals have been initiated.  
 
These positive actions by president Joseph Kabila towards implementing the Lusaka 
Peace accord, and his smiliar actions to implement cautious security and economic 
reforms in the areas under his formal control, has earned him international acclaim. 
United States, the EU and a number of European countries have pledged economic 
and technical aid; some has even arrived in the Congo. As he lifted a ban on political 
parties, he removed the last official limitation to free political activites. However 
political manifestations and marches anywhere in the country is frawned upon by all 
local authorities.  
 
The ceasefire has however opened a window of opportunity - at present, the only 
one, The Congolese population has a chance for economic and social reconstitution, 
and for the first time in years, the Congolese have an opportunity to reclaim some 
influence over the destiny of their land and their lives. 
 

2.5 A divided, unstable country 
At present the country is divided in three main zones: 
Half of the country is under the control of the government - i.e. the southern swathe 
of land extending from the Atlantic cost to the southern tip of Lake Tanganyika 
including the capital Kinshasa, the copper and cobolt mining town of Lubumbashi and 
the diamond centre of Mbuji Maji. 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

6

In the Ugandan sphere (Provinces Orientale and Equateur and the Northern part of 
North Kivu), authority is mainly resting with the MLC organization of Mr. Jean-Pierre 
Bemba, a war lord and prominent businessman based in Gbadolite, home town of 
former president Mobutu, to whom a number of Mr. Bemba’s business associates and 
allies were connected. His control over the vast territory fades towards the larger 
towns in the Eastern border region, bordering Uganda. Here, local warlords seems to 
be in command, as long as they cooperate with the local representatives of the 
Ugandan army or security service. Only few Ugandan ground forces are thought to 
be operating.  
Economic activities has been extremely adversely affected by the war, which has cut 
off this region from its traditional trade with Kinshasa 
 
The Rwandan sphere stretches from Kisangani via the Eastern border town of Goma 
through Kivu, includes large parts of Kasaii Orientale and the parts of northern 
Katanga. The Eastern-most areas, including the towns of Goma, Uvira and Bukavu, is 
a heavily populated, restless and ethnic very diverse region. It has a strong tradition 
of resistance towards outside domination, including the so called Mai-Mai fighters. It 
is also home to groups related to the Rwandan and Burundian hutus and tutsies, and 
the region has long played host to armed terror groups rooted in the genocidal 
Rwandese hutu Interahamwe movement. The Rwandese army is heavily present and 
involved in ongoing armed activities in order to suppress dissent and terror and in 
general to hunt down and destroy the Interahamwe.  
In this area too, economic activities have been extremely adversely affected by the 
war. There is a strong suspicion amongst the Congolese, not least peoples of this 
region, that the Rwandans intend not to leave. Rwanda is heavily over-populated, 
and they are feared to nurture dreams of a lebensraum in the Kivus. 
 
While the country remains divided, the UN force deployed - Monuc - will be uniquely 
placed as the only entity which is able to operate nationally. In addition, it has its 
own fleet of transport vehicles - planes, barges, trucks - a reliable communications 
network and an efficient security apparatus. All over the country, and in all major 
towns along or near the front line, a Monuc office will be installed. 
 
In addition, the international Office of the National Dialogue Facilitator, will operate 
offices in key cities, whose aim it will be to help all Congolese to express their views 
regarding negotiations towards the political future of the country. The National 
Dialogue between the government and representative groups from around the 
country is set to restart outside the country in January 2002. 
 

3. Media Sector Analysis 
 

3.1 Recent history 
Independent media are a recent phenomenon in DRC. Before 1990 the state was a 
one party regime and there was tighter control on all forms of expression. In 
response to public pressure, Mobutu Sese Seko in 1990 terminated the one party 
regime and many of its controls,  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

7

and dozens of newspapers and other media emerged. In spite of popular will, the 
transition  process did not lead to free elections. 
Many of the new media were outspoken in their opposition to the regime - and  
in the near anarchy of Mobutu's last years there were worse abuses of press  
freedom than under Kabila. Offices of two newspapers were firebombed, something 
that has not happened since Laurent Kabila came to power. 
Mobutu’s regime performed  sporadic, but viscious, clamp-downs. Laurent Kabila had 
a penchant for confiscating radio and TV stations. As Joseph Kabilas government has 
consolidated itself, suppression of journalists and media has been relaxed. 
 
The main service provided by the state media to the private media is the  
Agence Congolaise de Presse. This agency has 22 bureaux nationwide equipped  
with telex machines and transmitters which according to IFASIC have ceased  
to function, (except at Kisangani) . Despatches are brought to Kinshasa by  
travellers. At Kinshasa ACP's bulletins are irregular and often seem to lag  
behind the news. 
In the days of the parti-etat the ACP and the Union de la Presse Congolaise  
were important organs helping to keep newspapers informed of the party line.  
They have both been allowed to languish. The UPC seems to have little  
function besides issuing press cards. It used to provide a press centre for  
journalists, but do no longer. 
There is no state newspaper as such, but Le Palmares receives subsidies from  
the government and prints the views of whoever it thinks has the president's  
ear. L'Avenir and L'Observateur were also receiving subsidies from  
government but these have probably been reduced, as L'Avenir has been  
getting into trouble lately. L'Avenir was seen as the mouthpiece of  
extremists who voiced what Laurent Kabila was thinking. 
 

3.2 Media description 
Everywhere in the country, electronical media is the most important media, even 
though millions of people are outside the reach of present transmitters. In Kinshasa, 
a large proportion of the population have access to tv.  
Newspapers are mainly produced in the capital. A few number of these reach other 
towns. None reach cities in the Ugandan or Rwandan sphere. 
No other media has a distribution potential as large as radio. However, at the 
moment, no radio station covers the entire country, nor even the largest cities. 
 

3.2.1 Kinshasa, newspapers 

Currently the number of titles has shrunk to perhaps 15-20. Some are not  
regular. None of these titles claims to have a print run of more than 2,500.  
Figures quoted are as follows: 
La Reference Plus:2,500 copies ; Le Potential:2,000; Le Palmares:2,500; Le  
Phare: 1,000; Le Soft:2,000; Forum:1,000; Demain Le Congo:1,000;Salongo:1,000; 
Elima: 500; La Tempete Des Tropiques:500; Umoja:500; La Semaine de Reporter: 
500. Some of these titles might have disappeared or new ones started. All figures 
quoted are declared by the publication but not verified - and probably exaggerated. 
The quoted price for a newspaper is around one dollar,  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

8

and slightly more  
outside Kinshasa. Normally these papers have eight pages, of A5 size. The  
newspapers which cover politics (nearly all do, although the couple of  
sports and pop music newspapers sell more than any others) say that teachers  
and civil servants are their market. The official monthly salary for a  
university professor is $20, and similar for a mid level bureaucrat. While  
state servants do what they can to supplement their income it is clear that  
there is a limited market for the written press in Kinshasa or elsewhere.  
People often club together to read newspapers, or newspaper sellers display  
them on boards for the public to read the headlines, which are often untrue,  
or misleading. 
 

3.2.2 Kinshasa, TV and Radio 

Audio visual media have a far wider audience, and feature far less dissident  
opinion. A report by UNICEF in 1999 found that more than half the population  
of Kinshasa had some access to TV. The state audiovisual media broadcast regular 
news bulletins, whereas private, church and community radio and TV news bulletins 
are shorter and seldom discuss politics in any detail. Oppositionists were not and are 
still not generally able to voice their opinions openly on state TV.  The new TV 
channel  
Tropicana is the only private TV channel which has regularly aired interviews with 
oppositionists. Catholic radio Elikya is the only radio station in Kinshasa which is 
noted for giving the opposition air time. 
 
IFASIC lists the wattage of transmitters at TV stations in Kinshasa as  
follows: 
State TV (RTNC) : 12 Kw 
TKM : 200 w (it claims coverage over a 40 km radius). 
Raga : 750 w (claims to cover Kinshasa and its environs) 
Antenne A : 150 w 
Canal Kin : 253 w 
Tropicana : (not listed.) 
RTMV (Radio Tele Message de Vie) (channel of the charismatic pastor F.  
Kouthino). 
Wattage of transmitters for radio as follows: 
State Radio (RTNC) : 100 Kw (shortwave); 2 Kw (mediumwave); 10 Kw FM; 50 w  
FM. 
RKM : 200 w 
Raga FM : (not listed) 
Radio Elikya (Catholic Church) : 50 w FM 
Radio Sango Malamu (Pentecostalist) : covers Kinshasa and environs 
RTMV : FM - good signal. 
 
All figures are based on the latest IFASIC report, covering 1998. Since then a few 
commercial broadcasters has opened in Kinshasa. It is said that the broadcasts of  
these 'eglises de reveil', a mixture of music and preaching, with almost  
zero news content, are the most popular in Kinshasa. 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

9

3.2.3 Media in the Interior 

RTNC Kinshasa broadcasts are supposed to be relayed to all provincial  
capitals, although the relay is no longer working to some of these towns. In  
most provincial capitals RTNC tries to generate some of its own news. 
 

3.2.2.1 Lubumbashi (Katanga Province).  

Some local newspapers appearing are irregularly. 
RTNC Lubumbashi (radio) had two transmitters (one FM) broadcasting up to 30 km 
from the city. The TV had a 1Kw transmitter. 
Zenith Radio TV is the only private audio visual operator in Katanga listed.  
Its radio station had a 50 w transmitter (FM), TV - 100w. 
 

3.2.2.2 Matadi (Bas Congo Province). 

RTNC  radio - broadcasts from Matadi over 30 km radius. Relays from Kinshasa  
were not functioning. TV could pick up relays from Kinshasa, however. One  
private audio visual operator listed - Radio Tele Matadi - broadcast over  
radius of 100 km. Three local newspapers listed - each weekly, with a print  
run of 500. Kinshasa newspapers generally available. 
 

3.2.2.3 Mbanza-Ngungu (Bas-Congo Province). 

One radio TV operator listed. 
 

3.2.2.4 Kananga (Province Kasai Occidental). 

This city of 750,000 people is said to be the largest city in the world  
without electricity. Already in 1998 it was described as facing enormous  
problems with its electricity supply. RTNC Kananga was apparently supplied  
with a generator by UNICEF but had difficulty obtaining fuel for the  
generator. When it worked RTNC only covered the town and its surroundings.  
Two other audiovisual operators listed, of which one (KHRT) had relocated to  
Tshikapa in the south of the province owing to lack of electricity, and the  
other (RTKM) had had its equipment confiscated by the government. 
No local print press listed.  
 

3.2.2.5 Mbuji-Mayi (Kasai Oriental Province). 

Ten local newspapers listed (probably weeklies or less frequent) - all  
claiming a print run of around 500 copies. Access to newsprint import from Tanzania, 
Burundi or Rwanda. 
 
 
 
 
 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

10

RTNC radio in Mbuji-Mayi had a 10 Kw transmitter which, it claimed,  
permitted broadcasts up to 70 km from the town. RTNC TV has 2x1 Kw  
transmitter covering the town. Three private audio-visual operators listed -  
Kasai Horizons Radio-Tele (KHRT), producing  four programmes locally and the  
rest relayed from RTNC and foreign media for radio and TV, Antenne A relayed  
from Kinshasa, and La Fraternite Buena Muntu (Catholic Radio - religious and  
educational). 
 

3.2.2.6 Bandundu (Bandundu Province). 

StateTV only picked up in the town of Bandundu. RTNC radio has a 10 Kw  
(short wave) and 50 Kw (medium wave) transmitter, both in poor repair, so  
programmes often interrupted. Currently electricity supply to Bandundu is  
problematic. 
Private operator - Radio Tomisa (Catholic) claimed 50 Km radius. Carries  
news as well as religious and devt messages. 
No local newspapers. Very poor distribution of Kinshasa newspapers. 
 

3.2.2.7 Mbandaka (Equateur Province). 

IFASIC described in some detail RTNC's radio equipment and staff in the town  
- and this may be an indication of how broadcasting has deteriorated  
elsewhere. One short wave transmitter of 10 Kw not functioning since 1991  
for lack of electricity; one medium wave transmitter of 2 Kw not working;  
one relay transmitter 50w FM, also not working. So Mbandaka has only one  
radio transmitter, FM. Audience for its broadcasts limited to Mbandaka. TV  
audience also limited to a small part of the population of Mbandaka. 
No new recruitment at RTNC Mbandaka for 15 years. 
Two local newspapers were appearing, weekly or less often. 
 
Rwandan sphere: 

3.2.2.8 Bukavu (South Kivu Province). 

4 local newspapers listed - with print runs from 500-1,500. 
RTNC radio in Bukavu had one short wave transmitter 2 Kw, and one FM  
transmitter 100 w. RTNC TV had one transmitter working (2 Kw). 
Several missionary societies started radio stations in the 1990s. These were  
Cherry radio, FM 500w, claiming a 40 km radius, BEST (Bukavu Extension  
Service Technical) Radio, run jointly with Cherry radio and probably using  
the same equipment (broadcasting development related info), IBRA radio (also  
devt related broadcasts), FM 50w, and Radio Maendeleo FM 200w. Radio  
Maendeleo is described by Fondation Hirondelle as the only independent radio  
broadcasting on politics in eastern DRC. It was shut down by the RCD but  
allowed to restart broadcasting this  year. ** 
IFASIC reports that broadcasts from state and private radio and TV in South  
Kivu can only be heard in Bukavu. 
  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

11

3.2.2.9 Kisangani (Province Orientale). 

Five local newspapers listed, since 1999 hardly ever any newsprint available. 
RTNC radio had one FM transmitter of 50w. Relays with Kinshasa no longer  
functioning, transmitter not operating. The state TV station had two I Kw 
transmitters, none of which is working today.  
One private radio operator listed: Radio Amani, (Catholic, and broadcasting more  
political news than such radios usually do partly because Cardinal Monsengwo  
is archbishop of Kisangani. It was closed down in on April 18 by orders of  
the government but allowed to reopen under the RCD.) Broadcasting to Kisangani 
and its immediate surroundings). 
A private tv-operator lacks transmitting equipment. 
 

3.2.2.10 Goma (North Kivu Province). 

No information on the radius of RTNC broadcasts, but they may be more far  
reaching than in other provinces as RTNC in Goma depends on the equipment of  
a private radio station (Radio Star) with modern equipment which was  
confiscated by Laurent Kabila in 1997. 
More relevant to this study, perhaps, was a radio station run by an NGO,  
Radio Agatashya, as this was set up in 1995 by Fondation Hirondelle who now  
have far more ambitious plans to set up six stations of Radio Okapi around  
the country, based at MONUC's six main logistics centres. Radio Agatashya  
was envisaged as a kind of anti Radio Mille Collines, aimed at countering  
extremist anti Tutsi propaganda in the Rwandan refugee camps. It had a relay  
at the largest refugee camp 7 km from Goma. Part of the rationale for Radio  
Okapi seems to be to broadcast to members of armed groups, and their  
dependents, in the Kivus. 
One local newspaper listed. 
 

3.2.2.11 Kindu (Maniema Province). 

RTNC at Kindu had a short wave 20w transmitter which was not functioning but  
relays were still being picked up from Kinshasa. Lack of electricity a  
problem. Private operators - Tele Kindu Maniema was dismantled by its owner  
in 1997 to avoid being confiscated like the stations in Goma, Kindu FM, with  
a 15w transmitter. 
 
Ugandan sphere: 

3.2.2.12 Bunia, and Rety (Province Orientale) 

Radio Tangazeni Kristu (Protestant), broadcasting from Bunia in Ituri. Radio  
Rety (Protestant, property of American missionary society CECA 20), based at  
Rety in Djugu territory. No details of their equipment but according to  
IFASIC both these stations broadcast exclusively religious messages. It  
would be interesting to know if they were still functioning during the  
inter-ethnic fighting between Hema and Lendu in Djugu and Ituri since 1999,  
and whether they were only broadcasting religious messages at that time. 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

12

3.2.2.13 Equateur (northern part, without Mbandaka) 

One private radio operator - Radio Bwamanda, in Gemena territory. Run by an  
NGO, broadcasting on development topics. Only covered the locality of  
Bwamanda. 
. 
 (A note on sources of information: This is mainly taken from a study completed in 
1998 by the School of Journalism IFASIC incorporating some info from other sources. 
IFASIC  
does not give a complete coverage of radio - there are likely several diocesan and 
community radio stations not covered here, most of which is not likely to be reliable 
transmitters of national or local news. 
 

3.4. Government relations with media 
 

3.4.1 Media policy discussions.  

A law passed in June 1996 envisaged the establishment of a legal structure charged 
with the 'control and neutrality of public media'. That law was not respected by the 
Kabila regime and journalism students seem unaware of it. But there is an ongoing 
discussion  
about the possibility of setting up an independent watchdog body, composed  
of members of the profession, to monitor professional misconduct. The  
minister of information talks of establishing two councils, one for the  
press and one for audio visual media. Many of the media NGOs listed in the  
next section have petitioned the minister of information to organise a  
congress with international partners to set up an alternative to UPC, which  
they seem to think could act as such a body. JED's main campaign is  to  
decriminalise libel and defamation. Without a decriminalisation, they say,  
trying to get agreement on a code of journalistic conduct or deontology  
would be premature. International Human Rights Law Group tends to agree. The  
information minister might welcome this kind of discussion if it helped to  
improve the regime's image, and brought in some donor funding for his  
ministry. 
 

3.4.2. Media Freedom 

It is generally believed that President Joseph Kabila and most of his close  
advisers wish to avoid arresting journalists. Since the president reshuffled  
his cabinet in April 2001, dismissed the Interior minister Geatan Kakudji and other 
hardliners, and appointed Kikaya Bin Karubi, a former journalist as information 
minister, relations between government and media have improved. On May 17 the 
government announced a liberalisation of political parties, and whilst they have not 
yet been  
allowed to demonstrate freely they have been able to express their views more freely 
in the written press. And since the preparatory talks for the inter-Congolese Dialogue 
in Gaborone in August the TV channel Tropicana has been airing regular interviews 
with members of the opposition, as has Radio Elikya,  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

13

a Catholic broadcasting service in Kinshasa. This is the exception in the audiovisual 
media, however. 'We don't touch politics, it's not worth the trouble', is a typical 
comment from the manager of one TV station. 
 
The year 2001 started with an amnesty, in which the remaining three journalists  
known to JED to be in detention inn government held territory were released.  
The chairman of JED is clear that there have been fewer infringements of  
media freedom this year than in previous years.  
 
In 2000 the NGO reported that in Kinshasa alone 15 journalists had been imprisoned 
for more than 48 hours, (and 20 relatives of one journalist were detained after he 
escaped).  
A precise figure for the number of arrests in the provinces does not appear  
to be available for 2000.  
 
Between January 28 and November 15 2001, at least eleven journalists in the 
government controlled part of the DRC were reported to have been arrested and 
detained for periods of between two days and five months and five days. In the 
same period it was also reported that two other journalists were beaten up, another 
paid $500 for his release from custody and an editor who had been sentenced to four 
years in prison had to live in hiding. Three other arrests of journalists were reported 
which may have lasted for two  
days or more, and several other journalists were arrested for shorter periods. 
 
These details of arrests and other violations of press freedom, collected by  
the local NGO Journalistes en Danger, are probably fairly comprehensive for  
Kinshasa but may well be less so for the rest of government held territory.  
 
The reduced number of arrests and the unbanning of ten private TV and radio  
stations seem to reflect a greater tolerance on the part of the regime rather than a 
more submissive media, although in all media a degree of censorship or self 
censorship is still the rule and in the audiovisual media dissident opinion is rarely 
heard. The same kind of newspaper articles that led to the arrest of journalists in 
2000 and early 2001 continue to appear, but without earning their authors or editors 
spells in detention. Vision recently published a list of ministers that it predicted would 
soon be sacked, and several articles have appeared naming allegedly corrupt 
ministers. The cessation of hostilities on the  
front lines has helped to ease the tension and reduce the likelihood of journalists 
'endangering state security', and is another factor in the recent detente between 
government and media. 
  

3.4.3. Media Freedom in the Occupied Territories 

In September 2001 the United Nations special rapporteur for human rights in the 
Democratic Republic of Congo noted that there was no freedom of expression in the 
areas controlled by the RCD.  
 
In all major cities, Kisangani, Goma and Bukavu, journalists and editors have been 
jailed, beaten and harassed by the armed authority.  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

14

Insecurity is rife. Crispin Kandolo, a freelance cameraman, was killed on 5 
September 2000 in an ambush in the Kahuzi Biega park in the east of the country, 
possibly by Interahamwe militias. 
 

4. Organisations supporting media activities 
 
The main organisations with an office in the government controlled territory are  
UNESCO, Journalistes en Danger, Medias pour la Paix, Media Libre et Media  
pour Tous, Search for Common Ground, UPEC (Unite de Production pour  
L'Education Civique, UCOFEM (Union Congolaise pour les Femmes dans les  
Medias), CENADEP and RHODECIC, (an umbrella group for a network of human  
rights and development groups inspired by Christianity whose coordinator,  
Pere Rigoberto Minani, has a project for diffusing press articles). Most of  
the above were represented at two seminars in Kinshasa in 2001 with Article 19,  
who  
produced, with JED, a booklet called 'Towards a New Strategy for Freedom of  
Expression'. 
 
The Ministry of Information is obviously involved. The Union pour la Press  
Congolaise does very little. It is said that it has not complained about any  
arrest of a journalist under the Kabilas. 
 

4.1. An assessment of local media support organisations 
  
Journalistes en Danger is mainly concerned with monitoring abuses against the 
media, and publishes an annual  report on media freedom. In addition, it is lobbying 
for redress and changes in the law. JED is run by Mbaya Tshimanga, and has been in 
existence for about four years. It seems to have closer contact with international 
NGOs than any other Congolese group in this field.  
It has a website: direction@jed-congo.org  
  
Medias Pour La Paix has a broader remit than JED. It publishes annual reports on 
civic and media freedom, organises conferences on such subjects as 'On the Road to 
the Inter-Congolese Dialogue', 'National Reconciliation', 'New Political Order - Why 
and How', and has run campaigns against tribalism and in favour of good 
governance. The conferences attract ministers, oppositionists and civil society 
leaders, basically offering them a chance for political debate, which is otherwise 
lacking. The organization is run by Modeste Mutinga, editor and proprietor of Le 
Potentiel, probably Kinshasa's most reliable newspaper. Mutinga is a solid supporter 
of veteran opposition leader Tshisekedi, but he seems to believe in letting everybody 
have their say. 
  
 
 
 
 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

15

Media Libre et Media pour Tous is run by Ipakala Abeiye Mobiko , editor of  
La Reference Plus, another of the more reliable Kinshasa newspapers, also  
critical of the regime, though not so pro a particular party. Media Libre is  
not as widely read or readable as Le Potentiel, and its advertised print run  
of 2,500 is probably exaggerated. Ipakala says that what differentiates Media Libre 
from Media pour la Paix, is that his NGO works to help media enterprises as well as 
to  
protect members of the press. He presents himself almost as chairman of a business 
association trying to help out his fellow members. He says his organisation helps 
members to get advertisements, adding that there are some newspapers in 
Kinshasa, which claim to be dailies when they only come out three times a week. It 
sounds as if this could get mixed up with channeling adverts towards papers, which 
pay a subscription to Media Libre, or even channeling them to La Reference Plus.  
 
He also talks of helping newspapers to secure cheaper materials. He was particularly 
interested in how a foreign NGO could help journalists in the interior to get wireless 
e-mail access. Ipakala has managed better than other editors to get news from the 
interior,   notably from his own Province Orientale.  
 
 
RHODECIC. A Catholic NGO, Groupe Jeremie, is operating under the leadership of 
Pere Rigoberto Minani, a Jesuit. Each month Minani's team compiles a dossier de 
presse and distributes it to member groups. He makes 100 copies in all. They are 
consulted by people in reading rooms around the country. Currently MONUC planes 
are helping him to diffuse this service. Less frequently he compiles dossiers of news 
from the interior, but it is not known to the team whether he diffuses these as well, 
or if they are just for Kinshasa consumption. He also compiles general reports, and 
has compiled several on human rights violations in the east. 
 
Formally, Groupe Jeremie has the 'permanence' of RHODECIC.  Having the  
permanence means that Groupe Jeremie is the permanent secretariat for Rhodecic  
(Human Rights Networks of Christian Inspiration), which has 48 member groups  
throughout the country. All these groups work for human rights and civic  
education. Groupe Jeremie has a special link to Bukavu and Kinshasa. 
Rhodecic links two different types of human rights organisation. This is how  
Pere Minanai describes it: On the one hand you have lay NGOs, like JED,  
Asadho, Voix des sans Voix. On the other hand you have in each Catholic  
parish a commission for human rights  - and above them networks of Xian inspiration 
like Groupe Jeremie, Groupe Amos and Toges Noires. It is not totally clear whether 
Rhodecic is the only umbrella for these networks, but Minani seems to be in a pretty 
central position. 
 
 
CETRACO is a conflict resolution NGO run by Mulegwa Zihindula. He was active at  
the Addis Ababa conference trying to do his bit for conflict resolution, and seems 
extremely knowledgeable about the current crisis. He did a thesis on the Lusaka 
Ceasefire Agreement at an American University. He's in his 30's and is quite friendly 
with Joseph Kabila but also with some of the rebel leadership. He is very concerned 
about the occupation of the east of the country, but genuinely wants to see a 
peaceful resolution of the problem. He is also a journalist. mzihindula@aol.com   



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

16

  
IFM/ARC is led by Freddy Mulongo, whom the team has failed to establish contact 
with. He is apparently heading a dynamic organisation and trying to form a 
federation of community radio, which might be worth finding out more about, as 
radio is definitely the priority in Congo. It would be useful to know whether he is 
planning to collaborate with Radio Okapi (below). 
 
UCOFEM lobbies for women in the media. A person to contact would be Dominique  
Munongo Inamizi, who is a member of the above and also edits a women's 
magazine, (Echos de la Femme). She is also secretary of the union of traditional 
chiefs, as she's descended from the Mwami Msiri, a king in Katanga in the late 19th 
century. 
 

4.1.2. Assessment of local media support organisations with direct link to an 
overseas NGO 

 
Search for Common Ground, is an international NGO, which set up an office in 
Kinshasa about three months ago. It has HQs in Washington and Belgium. 
www.sfcg.org and m_ngemba@yahoo.com  The programme assistant,  Anna 
Mayimona Ngemba, is  
also in charge of the media programme. She said they were thinking first of working 
with radio because everyone can follow the radio. They want to promote the dialogue 
and diffuse more news about it. Specifically she would work on crude radio 
broadcasts. She said she would collaborate with the bureau of the Dialogue 
facilitator. They are also going to work with TV, she said - they've made contact but 
not yet started. They also want to work in theatre and with cartoons (bandes 
dessinees). 
 
UPEC is a local NGO which seems to have been set up by a Belgian group called CIRE 
(International Committee for Refugees and Foreigners). The CIRE website is 
www.cire.be (if you add /upec you get info on upec). UPEC was in action at the 
Inter-Congolese Dialogue in Addis Ababa providing an electronic news service, with 
documents and speeches from delegates, some background info and their own 
reports on  
how the proceedings had gone each day. They also provided some sound recordings 
of the participants, also by Internet and some pictures. Maybe they even offered 
their own voiceovers. Some Congolese journalists made use of their service. The 
personnel at Addis Ababa included two Belgians. 
 
CENADEP has proved very elusive. Many people have been asked for the number or 
address of Baudouin Hamuli, director of CENADEP, but the number they give never 
works and none seems to know where his office is. This is strange as CENADEP is the 
local branch of PANOS, quite a well known NGO in France, which set up here early 
this year, and Hamuli himself is a well known character. According to Pere Minani 
(below) PANOS aims to protect the democratic press, to promote the weaker press 
and to work on deontology. 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

17

Some of Hamuli's speeches on reconciliation (in the booklets of medias pour la paix), 
seems lacking in ideas, except that reconciliation is an area where he is confident 
there will still be a lot of work in the future. panos.paris@wanadoo.fr 
 

4.1.3. Foreign media support organizations operating in DRC 

 
RADIO OKAPI is, or will be, a radio station - so it's part of the media rather than a 
media related NGO. The personnel are in the process of being recruited by a group of 
people working for MONUC and the Swiss NGO Fondation Hirondelle. The founder of 
Fondation Hirondelle, who will be taking a hands on role in this project, is Philippe 
Dahinden, who set up Radio Agatashya in North Kivu in 1995. The foundation was 
also responsible for Star Radio in Liberia and Radio Blue Sky in Pristina. They've also 
set up a radio in Bangui and a production facility in East Timor. 
 
The plan is for Radio Okapi to have powerful short wave and FM transmitters at 
MONUC's six main logistic bases, Kinshasa, Kananga, Mbandaka, Kisangani, 
Goma and Kalemie. The equipment and studios will be on Monuc premises, guarded 
by the MONUC units in each place. Monuc will take charge of all transport needs and 
transport costs of equipment. 
 
Studios will be installed by January 15, local FM broadcasts will begin January 20. 
Shortly after this, a short wave transmitter based in Kinshasa will broadcast to the 
major part of the country.Budget for he first 12 months is 2,8 million SFR. Most of 
these funds have been pledged by the Swiss government.  
 
A funding drive is on its way. Bridging money is badly needed. “How do I make 
decisions on buying equipment, when donors phone and say, that the allocated 
money will only be paid out in ‘three to four weeks time’? Hirondelle director Jean-
Pierre Huny says. “We need to be in place for the dialogue.” 
  
Fondation Hirondelle and the MONUC people insist this is not MONUC radio - MONUC 
is not, they say, providing the funding for equipment and staff, and while they will 
sign a  
contract with MONUC to use its premises, they insist they will be reasonably  
independent when it comes to news. 
 
Studio technicians will be Monuc staff. Half of broadcast time will be occupied by 
Fondation Hirondelle, which will pay local journalists to produce news and 
entertainment. These will be formally hired by the UN in order to gain protection. 
 
The third main man in this operation is David Smith, who is MONUC's chief  
information officer, a Canadian, with considerable experience of radio  
broadcasting in Africa.  
 
In addition Hirondelle would also like to set up relay stations at numerous places like 
Bunia and Beni and other potential massacre locations, but that would involved 
extending the budget. 
 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

18

They plan to broadcast in the five national languages, and to produce programmes, 
which can be used by other radio stations as well - news bulletins, including news 
about MONUC, but also other material including programmes for children. 
 
It seems likely, that Okapi can put out more objective news than any station that is 
not protected by MONUC. The team strongly recommend that IMS gives first priority 
to an assessment of cooperation capacity in establishing and spreading the reach of 
Radio Okapi.  
 
Hirondelle hope to make a lasting contribution through training, in which they have 
been involved earlier in the Congo. From that period, the foundation has contacts to 
reliable journalists. 
 
Hirondelle, through its cooperation with the UN, will have the capacity to install radio 
equipment for other radio stations cheaper and more reliable than anybody else. 
 

4.2 Other international org. supporting media/democracy projects in DRC 
 
Search for Common Ground, PANOS and Radio Hirondelle are the main international 
partners in this field, and these three are all recent arrivals. 
 
IFEX and CPJ are in contact with JED. Article 19 worked with JED and some of the 
other groups listed above in two seminars last year, and produced a report 
afterwards - 'Towards a New Strategy for Freedom of Expression'. Carolyn Norris 
from Article 19 took part and helped JED to write it up. She's at 
Carolyn.Norris@ukgateway.net  
Article 19 visited DRC again quite recently. Reporters without Borders are  
also collaborating with JED. 
IFJ or WAN does not seem to be involved. UPC has no money so can't pay its dues to 
an  
international journalists' union, and the same goes for media proprietors and WAN. 
Most of the NGOs in the country working on media issues get most of their funding 
from embassies, and do pretty much want what they want with it.  
 
According to Human Rights Law Group there have been hardly any journalism 
training initiatives.  
 
According to several sources very little attempt has been made to coordinate 
assistance. 

4.3 Interaction between civil society and freedom of expression organizations 
 
'We communicate prudently', was how Mbaya of JED put it. He was talking about 
collaboration with civil society groups in DRC. Pere Minani's umbrella group is a sign 
that there are structures for collaboration. There is a certain amount of rivalry 
between groups, but civil society in the DRC demonstrated a certain cohesion before 
and during the inter-Congolese dialogue in Addis Ababa.  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

19

They managed to agree on their delegates to the dialogue without undue delay or 
fuss, and at the dialogue they managed to hold votes among their members and 
come down on one side of the question, (which was whether the dialogue in Addis 
should continue). A minority group of them, no doubt bribed by the government, 
were prepared to act as government stooges and vote in favour of walking out, 
thereby saving the government from having to take that initiative first, but the 
majority of civil society delegates voted to stay put, thereby making it clear that the 
government were the ones blocking the dialogue. 
 
Civil society in DRC is fairly cohesive across most of the country, (or at least not 
riven by ethnic strife) and has not yet been suborned by the regime. There is a risk 
of that at the next dialogue, where there will be many more delegates. 
 
No doubt there could be better collaboration between the above groups and other 
NGOs, as there could be better collaboration between NGOs in general. Actually a lot 
of them could be shut down without anyone missing them. Most DRC NGOs are 
undemocratic - many keep the same chairman once he is chosen, or has appointed 
himself. The International Human Rights Law Group commented that this is a major 
challenge for the civil society NGOs - to demonstrate that they are not just personal 
fiefdoms. International NGOs  like Human Rights law Group, IFES and others try to 
nudge civil society in this  
direction. They also try to create common platforms among civil society - 
encouraging them to hold joint seminars on their premises. 
 
Collaboration with other groups in the region is rare. IFES, (an international NGO 
working on electoral systems), organised a conference for civil society from DRC, 
Rwanda and Uganda last year. They met in Nairobi. IFES said this was the first such 
get-together arranged since the war started, and maybe there weren't many before 
the war. People say regional collaboration can be arranged if external donors arrange 
it, (and pay for it).  
 
It would be good if civil society in the countries involved in the DRC conflict could 
work out some common reactions, since in most countries civil society is opposed to 
the war, but there are not much sign of this happening. 
 
  

5. Possible strategy for a short term media emergency intervention 
There is presently in the DRC a major media opportunity. Firstly, the country is at 
peace for the first time since mid-1996. This has allowed the Congolese the start 
mending their flows of traffic and goods, along with their social and family lives. 
Finally, the inter-Congolese Dialogue holds out hope of a break in the political 
logjam, and the more that people know of what their representatives are discussing, 
the more chance that they will actually be represented. 
 
For example, if at the dialogue so called representatives of the Mai-Mai, who say 
they are still fighting, claim to speak for the people of Kivu the people back home 
ought to be listening to what they are saying.  Radio is the only way to reach many 
of them.  



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

20

 
The team will recommend the following: 
 
1. That an immediate contact should be taken to Fondation Hirondelle with the aim 
of assessing whether and how to support Radio Okapi.  
 
2. That a field visit further investigate the following possible areas of support: 
a) Training sessions for journalists. This would most likely be very welcome in any 
type of media anywhere in the country. There have been very few efforts in this line. 
Maybe the training could be part of a collaboration with Radio Okapi.  
 
b) Internet access. During 2000, the then chief information officer at Monuc in 
Kinshasa planned to open an internet centre on the Monuc compound to service local 
journalists. These plans have never materialized, but the need is great, and Monuc 
has all link-up facilities. Such access points at all Monuc offices all over the town 
would be of immense value for all local journalists, enabling them to interchange 
information nationwide. In addition, if they learned the websites of Rwandan, 
Ugandan, Zimbabwean and other regional and international newspapers the public in 
Congo would be better informed  
about the forces deciding their fate. 
 
c) Internet training might be considered for journalists.  
 
d) It would be worth talking to Pere Minani to see if his diffusion of written  
press could be speeded up. At the moment his service is rather historical. Pere 
Minani himself is no stranger to the Internet, and perhaps his service could be 
greatly expanded and vitalized by improving Internet access for his group, its 
contributors and users. 
 
e) Local radio stations. Some of these could possibly cooperate with Radio Okapi/-
Fondation Hirondelle. This goes for existing, but limping, stations like Radio 
Maendeleo in Bukavu and Radio Amani in Kisangani as well as other stations in 
particular the Eastern part of the country. This is the most difficult to access and the 
part, where UN protection might be most important. Using its own expertise and 
technicians and the transport facilities of the UN, Hirondelle will be able to erect and 
install local transmitters cheaper and more efficient than no other organizations. 
They could offer training, too. This could be completed once the organisation’s 
technicians are through installing it’s own equipment, ie. app. March 2002.  
 
e) The printed press, although none are threatened with closure right now, could use 
attention too, even though the main threat to them is the lack of buying power 
amongst their readers. These newspapers have very limited access to almost any 
kind of resources. Internet access and even mobile telephones could be of great 
assistance. 
 
d) A peace concert. This is another of David Smith's initiatives. This could be 
particularly valuable in the Congo because music is one of Congo's few successful 
exports these days. The plan is for the four biggest names on the Congo music scene 
- Papa Wemba, Werrason, J B Mpiana and Koffi Olomide to play benefit concerts in 
Kinshasa and Kisangani (probably around April) - with live relays between the two. 



International Media Support              
 
 
 

________________________________________________________________________ 
 

Wilders Plads 8A • 1403 Copenhagen K • Denmark 
Tel +45 3269 8989 • Fax +45 3269 8994 • www.i-m-s.dk • E-mail i-m-s@i-m-s.dk 

 

21

All these bands have agreed to play together - which is a major reconciliation in 
itself. They're working on producing some peace songs together, which will be 
marketed afterwards. The  
concert should make money, which will then go to other projects. The  
organisers are trying to keep this as non-profit as possible.  
 
Perhaps the concert could even have some potential for generating more  
international 'social conscience' i.e. putting the Congo crisis on the map of a 
conscious young audience. 
 
 


	1. Introduction 
	2. Political context 
	2.1 Laurant-Desiré Kabila comes to power.  
	2.2 Kabila antagonise Uganda and Rwanda, loose half of his country 
	2.3 The Lusaka Accord  
	2.4 Joseph Kabila starts implementing Lusaka 
	2.5 A divided, unstable country 
	3. Media Sector Analysis 
	3.1 Recent history 
	3.2 Media description 
	3.2.1 Kinshasa, newspapers 
	3.2.2 Kinshasa, TV and Radio 
	3.2.3 Media in the Interior 
	3.2.2.1 Lubumbashi (Katanga Province).  
	3.2.2.2 Matadi (Bas Congo Province). 
	3.2.2.3 Mbanza-Ngungu (Bas-Congo Province). 
	3.2.2.4 Kananga (Province Kasai Occidental). 
	3.2.2.5 Mbuji-Mayi (Kasai Oriental Province). 
	3.2.2.6 Bandundu (Bandundu Province). 
	3.2.2.7 Mbandaka (Equateur Province). 
	3.2.2.8 Bukavu (South Kivu Province). 
	3.2.2.9 Kisangani (Province Orientale). 
	3.2.2.10 Goma (North Kivu Province). 
	3.2.2.11 Kindu (Maniema Province). 
	3.2.2.12 Bunia, and Rety (Province Orientale) 
	3.2.2.13 Equateur (northern part, without Mbandaka) 

	3.4. Government relations with media 
	3.4.1 Media policy discussions.  
	3.4.2. Media Freedom 
	3.4.3. Media Freedom in the Occupied Territories 


	4. Organisations supporting media activities 
	4.1. An assessment of local media support organisations 
	4.1.2. Assessment of local media support organisations with direct link to an overseas NGO 
	4.1.3. Foreign media support organizations operating in DRC 

	4.2 Other international org. supporting media/democracy projects in DRC 
	4.3 Interaction between civil society and freedom of expression organizations 

	5. Possible strategy for a short term media emergency intervention 


